fredag, september 01, 2006

En tand i en påse

Ja, det var vad jag fick med mig från tandläkaren igår :o(

Jag hade ett ganska stort o djupt hål på en visdomstand, precis bredvid nästa tand. Det var för att laga det som jag var hos tandläkaren. Där i det mellanrummet fastnade det väldigt ofta mat som inte gick att ta bort med tandpetare, utan måste trixas ut med tandtråd. Dessutom har jag ingen tand på motsvarande plats i underkäken (den har aldrig kommit upp, och det finns inget anlag för den. Jag är väl inte tillräckligt vis för att få 4 visdomständer helt enkelt) , så den hade egentligen ingen större funktion. Den hade ju inget att tugga mot.

Så tandläkaren tyckte att det egentligen var lika bra att dra ut den. Huuuu så hemskt tänkte jag först. Men jag funderade lite o lyssnade på vad hon sa, och egentligen tycker jag att tanken på att laga ett hål till i den tanden också är hemsk.

Jag har gjort det en gång förut. De har ju så svårt att komma till där långt inne, så de drar o sliter i min stackars mun och så ska de borra och greja o slipa o ha sig hur länge som hellst. Kanske att hon har rätt. Det är kanske bättre att dra ut den. Jag har ju ingen nytta av den. Den ställer mest till med besvär med sitt matsamlande...

Det hela slutade alltså med att den blev utdragen. Hon röntgade först och sa att rötterna var raka o fina så det skulle inte bli något problem, och det blev det inte heller.

Ja, givetvis så sprutade hon bedövning också först!

Det kändes lite läskigt, men gick snabbt och jag har inte haft ont av det efteråt heller. Det varar lite från hålet som är kvar där nu, och det känns förståss lite underligt att den är borta.

Då och då kommer hemska tankar om hur hemskt hela grejen att dra ut tänder över mig, men det går väl snart över. Hoppas iallafall att jag inte ska behöva göra det där fler gågner.

Jag fick en keps med mig hem också :o) Det var för att jag tecknade en såndär försäkring de har där. Kan ju vara bra att ha om man behåver laga någon tand en annan gång. Det kostade minsann över 600 att dra ut en tand! Nu har jag betalt 1100 (tror jag det var) för hela året och då ingår en kontroll om året och lagningar o så om det behövs. Och så kallar de till kontroll. Det är bra. Annars kan jag förtränga det där att man ska kolla tänderna i flera år.... Sist jag var på tandkoll så var jag gravid med Thea.

Inga kommentarer: