söndag, september 24, 2006

Dagen efter

Igår var släkten här o firade Anders födelsedag.

Det gick bra, trots att jag inte hann med riktigt all städning. De är väl vana vid att det finns damm och prylar lite varstans i dethär huset, så det gjorde väl inte så mycket. Det blev iallafall milsvid skillnad mot när jag började städa, så jag får väl vara ganska nöjd ändå. Jag plockade t o m undan en del babyleksaker. De hamnade i en låda på vinden till barnbarnen...

Maten från Kryddgårdens Catering var god, precis som väntat och tårtan från Christenssons var precis lika god som den brukar vara. De är våra standardleverantörer av tårtor. Det var väldigt längesen jag gjorde tårta själv... Men, som vi brukar säga, det finns ju faktiskt de som lever på att baka o laga mat åt andra!

Elin lyckades bita sönder ett vinglas under middagen! Men för övrigt gick det rätt lugnt o fint till.

Vi har oftast soligt o fint väder när vi har kalas och det är ju hemskt trevligt. Då kan vi börja utomhus (Fast inte när H&E fyller år i februari) med paketöppning o så. Men, problemet är att matbordet går ut i ett litet burspråk rakt mot söder med ett jättestort fönster och två små. Därför blir det alltid ett antal gäster som måste sitta mitt i solen. Jättevarmt blir det. Vi måste skaffa oss träpersienner eller något sådant som man kan dra för när det är som soligast. Jag sa till Anders att jag önskade sådana i julklapp, men kanske är det ändå bäst om jag är med o handlar dem... Undrar om de har så breda på IKEA... Det får jag ta reda på. Fast, inte nu.

Dagen idag började med att jag vaknade vid 6-tiden och inte kunde somna om. Typiskt. Jag kom väl i säng vid halv ett tiden, och det är jag inte van vid, så jag var ju rätt trött. Men ändå kunde jag inte somna om. Efter en timme gick jag upp och slöklickade lite på datorn. En halvtimme senare bestämde jag mig för att klä på mig och gå ner o ordna frukost. Då dök Elin upp. Lika pigg o glad som alla morgnar :o) Så hon följde med ner och så röjde vi av köksbordet och ordnade dit stolarna igen och åt frukost. När vi var klara, så hade resten av familjen också börjat vakna där uppe. Jag var däremot dödstrött, så jag lämnade raskt över till Anders och gick o lade mig igen.

Vid halvelva tog jag mig ur sängen igen och satte igång att röja efter festen. Jag kom igång riktigt bra och hade dukat av och torkat av borden, satt igång en diskmaskin och t o m dammsugit innan lunch. Annars brukar vi trampa omkring i chipssmulor i en vecka efteråt... Faktiskt väldigt nöjd med dagens insats.

Efter lunchen (Kryddgårdens catering stod minsann för den också...) så fick jag plockat disken ur o i o ur igen från diskmaskinen (jaja, inte samma disk och maskinen diskade däremellan också förståss). För att få lite extra motion, så gick jag med glasen ett o ett när jag plockade ur. Det betydde ca 40 steg för varje vin- och vattenglas och ca 20 steg för varje likör- och grogglas. Men tallrikarna tog jag i en hög. Av någon anledning så kändes det för fånigt att gå med tallikarna en o en.... Där gick liksom gränsen. Konstigt. Det är ju rätt fånigt att gå med glasen ett o ett också. Nåja, så blev det och lite extra motion fick jag iallafall :o)

Nu nattar Anders barnen och jag är hemskt trött. Det blir till att gå i säng tidigt idag. Sopranos får finna sig i att bli inspelade, precis som Vita Huset blev i fredags. Så får vi väl se när vi får tid till att se på det. Det får vi säkert någon kväll i veckan när vi ändå inte orkar göra något vettigare än att sitta i TV-soffan.

Nu ska jag bestämt sätta mig där en stund innan det är dax för sängen. Jag har en del tvätt att sortera. Kanske blir det Vita Huset redan idag....

Inga kommentarer: