torsdag, september 14, 2006

Morgonen idag

Idag blev det en betydligt trevligare morgon, faktiskt.

Igårkväll när barnen gått och lagt sig och vi hade läst saga, så pratade jag lite med de stora barnen om att jag tyckte det var tråkigt när det blir så mycket skrik och kiv på morgonen.

Hanna och jag kom överens om att hon skulle komma upp senast när Elin klätt på sig färdigt. Hon får hemskt gärna komma upp tidigare, men jag kommer inte att säga till henne att gå upp förrän då, och då vill jag att hon gör det på en gång.

Vi pratade också om att man kunde vara på lite dåligt humör sådär på morgonen innan man ätit frukost, men att man kan försöka låta bli att kivas, slåss och räcka ut tungan till varandra ändå.

Jag kan inte komma på någon förebyggande logik som skulle fungera på en tvååring, så Thea fick sin kram, puss och sina nappar som vanligt bara...

Efteråt funderade jag själv lite mer på det där. Jag är ju själv hemsk att ha att göra med innan frukost, så det är nog lite taskigt att kräva att de ska orka med hela morgonrutinen på fastande mage.

Så i morse tog jag med två Knäckis-kex var till barnen när jag väckte dem. Kanske kunde det bli lättare om de hade något i magen. Dessutom kan man ju inte ligga i sängen och äta dem, då blir det ju smulor i sängen. Så de hjälpte till att få upp barnen utan gnäll. T o m Thea.

Sen gick alltihop faktiskt mycket smidigare också. Thea sprang förståss omkring o fjantade och sa "Jag vill ente" som hon brukar, men ändå inte lika mycket och inte lika intensivt, tyckte jag. Jag tappade bara tålamodet litegrann på slutet, men det var inte så farligt.

När jag kommit hem från dagis så ringde min doktor. Hon hade redan fått svaren, och allt såg bra ut. Järnvärde, ämnesomsättning och blodkroppar var det som blev testat. Inte för lågt järn alltså, som jag nästan väntat mig att det skulle vara.

Så, imorgon ska jag dit igen fastande mage (stackars barn...) för att ta några fler prov. Hon rabblade upp en massa saker som jag inte kommer ihåg... Vitaminer var en sak iallafall...

De provsvaren skulle hon få på onsdag sa hon.

Så... följetongen fortsätter...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
En annan tvillingmamma som bloggar! Trevligt!