fredag, september 08, 2006

Utflyktsdag

Idag var dagiset här i byn stängt. Personalen var på fortbildning. Man hade kunnat få ha barnen på något annat dagis inne i centralorten, men det kändes onödigt att jag skulle köra in dem dit till något nytt ställe de aldrig varit på när jag ändå bara sitter här hemma på något vis...
Jag tog mig ledigt istället.

Eftersom det var strålande solsken, om än lite blåsigt, så bestämde jag att vi skulle göra en utflykt. Jag ordnade utflyktsmat = Snabbmakaroner (fullkorn!)+mamma scans köttbullar + djupfrysta grönsaker (ärtor+majs+broccolli) och letade fram ett trepack med sugrörs-mer.

Hanna o Elin packade vars två väskor med bl a extrakläder, böcker och musikinstrument som de prompt skulle asa med sig. Nåja, jag lät dem hållas. Jag hade ju sagt att det skulle bli jobbigt att bära på och frågat om de verkligen skulle orka bära dem hela tiden. "Jaaadå" fick jag till svar, så de fick inte lägga dem under vagnen förrän på vägen hem.

3 äpplen fick vi också med, så först gick vi till "Stora lekplatsen" här i byn och åt dem. (Thea åt 3 tuggor på sitt och så fick jag resten, så blev alla nöjda. Trodde väl inte heller att vi skulle behöva fler än 3 äpplen)
Så lekte de av sig lite och gungade och så, sen gick vi vidare till en grillplats med vindskydd ute i skogen vid ån. Där åt vi vår matsäck och bara var där ett bra tag.

Lite jobbigt när vi skulle hem, för det var en sån motvind och alla hade trötta ben. Thea somnade gott i vagnen.

En liten del av vår konversation på vägen hem vill jag dela med mig av, för det var en sån fin kommentar:

Hanna: Varför finns det fjärilar?
Jag: Jaa, jag vet inte... Det bara gör det. (Inte första "Varför-finns-det-frågan")
Elin: För att världen ska vara lite vackrare, förståss!

Jag kunde givetvis inget annat än att hålla med Elin! Det är väl klart att det är så :o)

Thea sov vidare ute i vagnen när vi kom hem. Hon sov i över 2 timmar.

Vi andra var ganska trötta vi med och tog det lugnt resten av eftermiddagen. Barnens Farmor o Farfar kom o hälsade på sedan med blommor o paket till Elin, eftersom hon har namnsdag på sitt tredje namn. Alla namnsdagar ska firas med paket från Farmor :o)

Hon fick ett barn-alfapet. Både hon och Hanna är väldigt intresserade av bokstäver och läsa o skriva till min stora förtjusning. Då får nog alla mina många hyllmeter med ungdomsböcker ett gott liv igen om några år :o) Och sen även mina mer vuxna böcker förståss :o)

Nu är det hög tid för mig att gå upp och sätta igång med kvällsrutinerna... De skulle egentligen varit i säng nu... men... det är ju fredag... och de kollar på TV och är så lugna o fina så mamma kan blogga o blogga o pappa kan greja o greja i källaren. Men, trots allt ska jag nog gå upp och ta tag i det nu.

Inga kommentarer: