fredag, oktober 20, 2006

Vinterskor

Igår fick jag nästan lite panikkänsla, eller egentligen redan i förrgår kväll.

Mitten av oktober och inga vinterskor köpta. Det måste göras innan barnbidraget kommer, för var det inte slut innan, så lär det bli det då.

Alltså, var jag tvungen att köra o köpa skor igår, för idag är det ju som bekant barnbidragsdax.

Men så skulle jag ju mäta barnens fötter först. I somras köpte jag en fin mätgrej som man kan mäta både fötter o skor med, så den skulle ju vara perfekt nu. Om jag bara hade hittat den! Både jag och Anders lade en stor del av morgonen på att leta efter denna tingest, utan resultat :( Var kan den vara? Saker kan ju inte bara försvinna... eller?

Nåja, jag hittade istället en såndär pappersmätsticka som man får i skoaffären, så den fick ju duga istället.

Enligt den skulle H&E ha stl 29 resp 28 = samma som de haft 2 vintrar i rad nu! Knappast troligt. Så jag bestämde mig för att strunta i det och helt enkelt köpa en stl större.

Jag var lite nervös när jag kom fram till Skopunkten... Undrar om det finns något av värde kvar... Men när jag kom in så var där massor av vinterskor! Tydligen har det varma vädret gjort att fler än jag förträngt vinterskoshoppandet :)

Så efter lite botaniserande så blev det ett par röda BEAVER stl 30 till Hanna och ett par likadana fast blå stl 29 till Elin. Där fanns lila också, men inte i 29, så det fick bli blå.

Sen är det ju så på Skopunkten att man måste köpa 3 par skor. Försöker man köpa två par, så får man nästan en utskällning, för man får ju ett par till på köpet. (Tro mig, jag blev tvingad att ta ett par extra likadana en gång, "för de är ju gratis"...) Så jag hittade ett par snygga högklackade spetsiga stövlar med snörning till mig :) Inte för att jag egentligen behövde dem, men det är ju kul med lite nytt... De kostade 50:- mer än barnens, så man kan ju säga att de kostade 50:-, eftersom jag då fick ett par av barnskorna gratis, och det var de absolut värda.

När barnen kom hem så fick de förståss prova. Thea fick prova Elins gamla som också var BEAVER. Perfekt.

Men, Elins var för små. Tårna tog i, och det går ju inte för sig. Så efter lite funderande kom jag fram till att det bästa var att jag körde tillbaks o bytte efter kvällsmaten, för att undgå barnbidragsruschen igen. Jag berättade för Elin att det fanns lila också, men inte i den stl, så frågade jag om hon ville ha dem istället om det fanns rätt stl. Det ville hon.

Väl framme i affären igen, så hittade jag lila i stl 30 och skulle till att byta dem. Då säger kassörskan att då får hon slå om hela kvittot, för de kostade inte lika mycket! Underligt. De röda o de blå kostar 249 och de lila 199!? Vad är det för fel på de lila? blir min reaktion då. Det kunde hon förståss inte svara på. Vi jämförde o jämförde och kom fram till att skillnaden var att de lila var ca 1 cm kortare i skaftet och sulan såg annorlunda ut.

Hade jag handlat i en dyrare affär, så hade kanske personalen vetat lite om skorna de säljer, men man kan väl inte begära för mycket av Skopunkten antar jag...

Efter en del velande, så bestämde jag mig för de lila iallafall. Hon ville ju ha dem, och de är säkert lika bra som de andra.... Men gissa om jag kommer att gräma mig så fort hon klagar på att hon fryser.....

Inga kommentarer: