torsdag, oktober 05, 2006

Ändrade planer

Det är inte mina planer som är ändrade, utan Hannas.

Hon har länge sagt att hon ska bli uppfinnare, men nu har hon ändrat sig. Hon ska bli författare.

Hon berättade detta för mig igårkväll. Ja, först så visste hon inte att det hette författare, utan hon sa att hon ville bli "en sån som skriver böcker" så då talade jag om att det hette författare. Så nu vet hon vad hon ska bli och hon säger det med stor stolthet i rösten.

Ett utmärkt yrkesval tycker jag. Jag funderade själv på att bli det när jag var liten. Jag har skrivit många långa berättelser och en serietidningsserie med minst 20 nummer som handlade om en trollfamilj. Jag började också på en bok som var väldigt lik Kalle Blomkvist, men den blev nog aldrig färdig.... En fin romantisk novell som fyllde en hel skrivbok skickade jag in till Starlet en gång. Jag hörde inget av dem om den alls.

Hanna har iallafall redan nu skrivit två böcker. Den första fick Anders i 35-årspresent. Så den får han ta riktigt väl vara på nu så vi kan ställa ut den i Hanna-muséet sedan :) Den andra var en sagobok om dinosaurier som vi läste till gonattsaga igår när det äntligen var Hannas tur att välja saga. Thea ville inte välja den kvällen innan, trots diverse övertalningsförsök...

Härligt med barn som vet vad de vill!

2 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

vem vet... vem vet.

Camilla bestämde sig för att bli såmgerska när hon var sex.... och se hur det gick. :-)

Ina sa...

Man ska ha mål i livet! Lika bra att börja tidigt :o) ! Min dotter vill eg gärna bli sjuksyster, men eftersom man då måste(!) jobba på natten vill hon inte det... Vi får se vad det blir. Skogsröjare var hon inne på ett tag, kassörska förstås - och så vill hon bli mamma!