onsdag, oktober 25, 2006

Danskt hotellrum

Här sitter jag på ett gigantiskt hotellrum, iallafall för att vara på en dansk Kro. Det är betydligt större än det vi bodde hela familjen i när vi bodde på hotell i Örebro t ex. Ja, överlag ett stort, nytt o fint hotellrum. Fast minus i kanten för dushraperi. Och för ingen internetförbindelse!

Menmen, vad kan man begära av en kro på den själländska landsbygden... Det ser ut som ett "nätverkshål" i väggen strax under telefonsladden... men jag har ingen kabel, alla kör väl trådlöst nuförtiden? Här hittades inte ett enda trådlöst nätverk... Kanske kunde jag gå bort till receptionen och fråga om internet o sladd... Eller så struntar jag i det. Verkar jobbigt. Jag har ju min bok, Madame Terror, och så finns här ju TV också. Fast rätt skönt att det är tyst, så jag har inte slagit på den.
Jag kan ju också skriva lite här som jag sedan kan klippa in i bloggen imorgon.

T ex så kan jag berätta att det regnade rätt rejält när jag gick till dagis med barnen. Det tar ju knappt 2 min att gå dit, så jag tyckte det kändes onödigt att dra på regnbyxorna för den lilla biten..... Så jag blev givetvis plaskblöt om brallorna. Det vet ju varenda människa att om man har regnjacka men inte regnbyxor, så blir det så. Barnen som hade sina täckjackor blev inte alls lika blöta om sina brallor, även om jackorna blev ganska sura... (Deras regnkläder var ju på dagis)

Nåväl, egentligen grämde jag mig mest över hur jobbigt det skulle bli att cykla till tåget i detta regnet. Jag kom hem, packade ner datorn, bytte brallor och tog på regnställ o handskar. När jag kom ut så var det uppehåll :)

Ett par droppar kom det på väg till tåget, men inte alls så det störde, eller så regnbrallorna blev blöta. Men, lite svettigt är det att cykla 20 min i regnställ, så jag kände mig lagom fräsch när jag satt där på tåget sen. Trots att jag tog av regnstället igen.

Sen på S-tåget på andra sidan sundet så träffade jag på en S-tågs-kontrollant för första gågnen i mitt liv! Givetvis hade jag köpt fel biljett, så den gällde inte hela vägen. Jag har tänkt många gånger att jag borde kolla upp vilken biljett som är rätt, jag har ju åkt sträckan flera gånger, men det har aldrig blivit av. Så står man där och funderar räcker det med den här, eller måste jag köpa den där... Äsch, där är ju ändå aldrig några kontrollanter, så det spelar väl mindre roll...

Men idag så spelade det visst roll. Det var iallafall en snäll kontrollant som hade lite sympati för en Dum Svensk Blondin... Jag slapp böta 600:- (kanske det bara är om man inte har någon biljett alls som det gäller?) och slapp undan med att betala 28 DKK för tilläggsbiljetten, som egentligen kostade 30. Jag hade 29 DKK i min ficka, men han ville inte ha de två 50-öringarna....

Nåja, nu vet jag iallafall vilken biljett det är som gäller hela vägen. Och jag lovar att jag kommer att köpa den i fortsättningen! Visst, det gick bra denna gången, men jag tycker det känns lite pinsamt att vara den Dumma Svenska Blondinen. Jag vill hellre visa att jag minsann kan o vet hur man gör. Verkligen oproffsigt då att komma med fel biljett. Hellst ska man ju ha ett pendlarkort, så det syns att man är en van resenär, men så mycket åker jag inte över hit så att det kan betala sig....

Jag hade tänkt att jag skulle göra lite nytta med min dator på Öresundståget, men jag har för opålitligt batteri för det.... Det orkade bara precis starta datorelendet innan det dog, knall o fall.

Jag testade att dra ur sladden igen nu, och samma sak hände (jo, jag kom ihåg att spara först J) Efter en minut eller två så kollade jag med muspekaren på batterisymbolen och den sa att det var 98% kvar och att det skulle räcka 1:24. Sen, PANG, utan minsta varning så tvärdog den.

Men, nu tror jag att jag ska ägna resten av kvällen åt Madame Terror. Datorn har jag egentligen sett tillräckligt av idag.... Vi kom inte från kontoret förrän klockan var 8 på kvällen. Vi har det lite hektiskt nu med mycket som ska hinnas med. Det är också därför jag är här idag o imorgon. Min chef, Sanne körde mig hit till Kroen... Jag vet faktiskt inte ens vad den heter.... Har inte varit här förr, men det ligger 5 min från där Sanne bor, så det var därför hon bokade in mig här.

Inga kommentarer: