torsdag, juni 08, 2006

Shoppingdag

Ja, det hade jag igår. Jag hade tänkt från början att lägga förmiddagen på att leta upp nya kläder till mina 5-åringar som tagit ett litet växt-skutt och vuxit ur nästan alla långärmade tröjor och långbyxor och även behöver en del andra saker. Och då tänkte jag också passa på att handla lite grejor som behövs (och som kan vara trevligt) till husvagnen. Och så skulle jag till posten med några paket med kläder till kunder och så skulle jag kolla några andra saker och handla mat också förståss.

Det visade sig ganska snart, där ute på köpcentrat, att långärmade tröjor och långbyxor är det ingen som hellst prioritet på i affärerna. Nej, kortärmat och på sin höjd 3/4-byxor ska det vara. Och är man till på köpet så kräsen som jag är, så är det nästan omöjligt att hitta tröjor som duger... Det ska ju vara hyfsat liknande modell i olika, men rätta, färger och så vill jag inte att det ska stå en massa strunt på engelska på dem. En principsak. Sen ska det ju dessutom vara en modell som jag gillar och vara någorlunda prisvärt också...
Jag hittade tillslut några på ICA Maxi iallafall. 2:a gången jag var där.

Tygskor verkar också vara svårt. Är det helt ute tro? Jag tycker det är så praktiskt när det är för kallt för sandaler men ändå blir svettigt i gympaskor. Men jag vill inte ha några ljusa puttenuttiga ballerinaskor i otvättbart material. Tygskor kan man ju bara slänga in i tvättmaskinen och så är de som nya (nästan) igen. Hittade inga. Iallafall inga utan eldsflammor eller döskallar på...

Jeansjackor tänkte jag också hitta till dem, men jag såg inga som jag tyckte om och orkade inte heller leta jättemycket.

Till husvagnen hittade jag en helt underbar plastservis med gröna eller cerisa gerberor på Duka. Men... de hade ju inte lika underbart pris... Ska man ge 30-40 kr/del i en komplett servis där man vill ha 8 av varje, då blir det lite mer än jag tänkt....
Jag bestämde mig för att köpa en stor tallrik som kakfat eller så och en salladsskål och sedan köpa resten lite billigare någon annanstans.

När jag sedan kom till Pay C så fick jag en trevlig överraskning: De hade exakt samma glas där till halva priset!! Enda skillnaden var att de på Duka hade vit botten medan dessa var helt klara. De kommer givetvis inte att vara helt klara överallt så himla länge. De slits ju och den där blanka fina plasten får lätt repor, det vet jag ju. Men de är ju såå snygga! Så jag köpte dem där. (Nu när jag tänker efter såhär efteråt så hade jag nog tyckt att de var lite dyra om jag inte sett dem till dubbla priset på Duka först...) De hade också jättefina urbilliga rejäla bestick och en massa annat. Fast deras plasttallrikar var inte bra: Det var en av varje färg i förpackningarna :o( Vi har ju IKEAs barnplastservis här hemma och det är ett evigt gnällande om färgerna där, så jag hade bestämt från början att det blir EN färg.

Så jag köpte på Åhlens istället. Blå flata och gula djupa. Lite dyrare (Fast inte så dyra som Dukas), men också lite rejälare (Fast inte så rejäla o snygga som Dukas). De har också helt underbara, fast dyra, plastvinglas där som jag var tvungen att köpa. De har haft dem i flera år och jag har tittat o känt på dem förut, men inte haft någon riktigt legitim orsak att köpa dem till migsjälv. (Dagisfröknarna fick däremot bl a vars ett sånt för ett par år sedan när jag hade hand om deras sommarpresenter) Men nu köpte jag 6 st utan att tveka :o)

Ja sen blev det en massa annat smått o gott också. En del som var planerat och en del impulsköp i en ganska lagom blandning. Fick tag i det mesta som jag tänkt, så jag är rätt nöjd med dagen. Har inte räknat efter hur mycket pengar jag gjorde av med, men det blev väl en del... 13 000 steg fick jag iallafall ihop under dagen :o)

Det var precis att jag hann handla mat också innan det var dax att skynda hem för att hämta barnen innan kvart över 4. Lååång förmiddag....

Sen satt vi ute och grillade korv till kvällsmat. Trevligt.

Och så jobbade jag lite på kvällen istället som lite kompensation för dagen.

Inga kommentarer: