söndag, december 03, 2006

1:a advent

Det var trevligt uppe i Norge :-)

På planet dit fick vi lite frukost i form av bullar, juice, kaffe, äggröra och gravad lax (!) Gott :-)

Vi fick börja med att signera 400 julkort som skulle skickas ut till kunder, pust! Man skulle haft en stämpel...

Sen åkte vi till Ejdene som ligger inte så långt från Världens Ende, på en ö utanför Tönnsberg.

Där fick vi lunchbuffé med en massa godsaker på. Jag har inte så stor aptit nuförtiden av någon anledning, så jag nöjde mig med de tre sorterna lax som fanns där: Kallrökt, varmrökt o gravad.
Och så chokladmousse till efterrätt :-)

Strategimötet vär precis så tris som man kunde förvänta, faktiskt. Under tiden blev det mörkt, och sen skulle vi ut i skogen o leka!

Vi hade tur med vädret faktiskt. Månen lyste klart och inte en droppe regn. Tidigare på eftermiddagen regnade det. Vi blev uppdelade i 3 lag och fick göra 6 olika roliga övningar, mer eller mindre teambuildinginriktade.

Det roligaste var Heksespranget, där man fick sätta på sig en sele som kopplades till en vajer som var spänd mellan två rätt höga klippor med en sjö under. Sen var det bara att hoppa :-D. Lite synd att det var mörkt, för man såg inte så värst mycket under den lilla flygturen...

En annan rolig övning var när hela laget skule få plats på en stor uppochnervänd låda och stå kvar där tills "lekledaren" hade räknat till 10. Inte värst svårt, men under den stora lådan låg en mindre, och så en till och en till osv... 4 lådor klarade vi. Då satt jag på Torbjörna axlar och de flesta av oss hade tagit av de tjocka vinterjackorna :-) Men på den femte fick vi ge upp. Den var stor nog för att två fötter skulle kunna stå helt på den och vi var 8 pers. Vi provade allt några gånger, men sen gav de andra upp. Jag tror vi hade klarat det om vi hade försökt ett par ggr till...

Sen blev vi invisade till Vikingastugan där det var ett lägerbål i mitten och hål i taket för röken. Runt bålet var bord o bänkar med renskinn på. Precis lagom avpassat till vår grupp, faktiskt. (nästan 30 pers) Där fick vi först en förrätt som bestod av supertunnt flatbröd med....gravad lax :-) för tredje gången den dagen :-) Men jag tycker om lax, så jag klagar absolut inte!

Till varmrätt blev det råddjur med potatisgratäng och så varma skogsbär med grädde till efterrät. Ovanpå det blev det kaffe i trämugg (mmm, trämuggen kompenserade på något vis för det tunna norska kaffet, så det blev riktigt gott :-)) med avec.

Sen satt vi där o småpratade tills klockan blev en bit över 12. Folket droppade efter hand över till hotellet strax bredvid. En del fortsatte festen med medtagna öl i biljardrummet, men jag tyckte det räckte bra som det var och kröp till kojs.

Dagen efter var jag FÖRST till frukostbuffén strax efter 8 på morgonen.

Sen åkte jag med Kjell och hälsade på hemma hos honom på en blixtvisit i Tönnsberg innan han släppte av mig på flygplatsen på väg till sin bror.

Jag tog tåget till Kävlinge där A o T hämtade mig. Men just som jag gått av tåget och det började rulla igen så inser jag att jag inte fått med min resväska från tåget :-(

Så när jag kom hem så fick jag ringa runt lite och jaga väskan och sen körde jag ner till Malmö och hämtade den lite senare när tåget vänt i Ängelholm och kommit tillbaks igen.

Idag på förmiddagen så har jag och barnen bakat pepparkakor minsann :-)
Nu är de på julmarknad i Kävlinge och kommer väl strax hem, för snart kommer alla våra föräldrar på traditionsenligt adventskaffe och julaftonsplanering.

Såå jag får väl sluta skriva nu och fixa färdigt det sista.....

Inga kommentarer: