måndag, december 18, 2006

Hanna hemma idag

I morse när alla tänder skulle borstas och alla hår skulle kammas, så satt Hanna på toan och var dålig i magen hela tiden. :-(
Så vi kom fram till att hon fick sitta kvar där medan jag gick med de andra till dagis och så fick hon stanna hemma idag.

När jag kom hem igen så satt hon fortfarande kvar, men var genast pigg på lite frukost. Hon åt sin pulvergröt som vanligt, sen fick hon lägga sig o vila en stund. Jag jobbade.

Så kom hon o frågade om hon fick måla. Det fick hon såklart om hon själv kunde ta fram målarfärger o så. Jag jobbade ju. Hon målade länge.

Men sen frågade hon om hon fick gå ut o snickra. Jag såg till så hon fick på sig ytterbyxor o ordentligt med kläder. Det har ju varit helt underbart väder idag. Sol, frost och ingen blåst!

Efter en knapp timme så kom hon in igen o sa att hon inte hittade hammaren, så hon hade inte snickrat så mycket... Hon trivs verkligen med att gå runt o fixa o pyssla o greja, så hon hade ju hittat på en massa annat där ute istället. Dagisbarnen var också ute, så hon hade pratat lite med dem genom staketet.

Sen var det iallafall hög tid att hitta på något till lunch. Resterna från i lördags som jag tänkt äta räckte inte till 2 pers. Men vi hittade några hamburgare i frysen och så ville Hanna ha spagetti, så det fick hon. Till detta hade vi gröna ärtor och rivna morötter. Gott. Vi avslutade sen med lite o'boy. Jag hade snabbkaffe i min, som jag brukar.

Efter maten pysslade vi lite var för sig här inne en stund, och sen gick vi ut på promenad tillsammans i det fina vädret. :-)
Vi tog den lilla rundan ner till ån för att se på allt vattnet. Det går på 15-20 min när jag går själv utan att stressa. Nu tog det en timme! Och då stod vi inte så värst länge nere vid själva vattnet... Sista biten fick hon rida på min rygg, för jag orkade bara inte vänta mer på henne och hon tyckte det var jobbigt att gå upp för backen och ville stanna o vila. Så då fick jag också lite motion av promenaden där på slutet...

Jag försökte verkligen intala mig att inte stressa på, utan försöka ta det lite i Hannas takt när det nu var bara vi två. Men det är såå svårt... Det är väl egentligen bara Morfar som klarar av promenader i Hannas takt. Vanliga människor blir otåliga. Att följa med när de två går på promenad är nästan helt omöjligt...

Inte en enda gång på hela dagen frågade hon efter att titta på film eller spela dator. Det tycker jag kändes bra.

Jag tror inte hon var sjuk egentligen. Lite dålig i magen bara. Hon hade säkert kunnat gå på dagis, men hon klarar sig ju bra själv här hemma när jag jobbar och jag tror att hon mådde bra av en sånnhär nervarvad dag. Hon behöver ta det lugnt och pyssla för sigsjälv emellanåt.

Imorgon blir det dagis för alla igen. Sen är A ledig onsdag, torsdag o fredag, så då är de hemma. Jag ska jobba en del iallafall. Vi får väl se hur mycket det blir.

Julafton blir här hemma som vanligt med alla våra föräldrar o Cilla o Stefan kommer ner också. Inte ett dugg av julstädning eller julförberedelser är gjorda än. Vi får väl se hur mycket vi känner att vi orkar o hinner med utan att stressa o pressa för mycket. Jul blir det ju ändå, oavsett hur städat o fixat det är.

Det viktiga är att samla familjen o ha det trevligt tillsammans. Ja, jag har blivit så gammal så jag tycker det! Julklapparna är ju kul för barnen o julmat o Kalle Anka hör ju till, men det är ändå inte det viktigaste. Inte är jag värst religiös av mig heller.

2 kommentarer:

Ina sa...

Vilken mysig dag det låter som! Låter även som att Hanna och min dotter skulle kunna pyssla på rätt bra tillsammans... låter som det var henne du beskrev :o) !
Ha en skön julhelg!

Ulrika sa...

Kul att din dotter är som Hanna :) Mina andra flickor har ett helt annat tempo i sina kroppar.

Går man på promenad med Hanna o Elin, så hamnar man lätt i situationen att Elin går långt framför och Hanna långt efter och så går man där i mitten och gör sitt bästa för att inte tappa någon av dem ur sikte....