onsdag, maj 31, 2006

Kvällsmaten igår

Oftast har vi mackor på kvällen, men då och då lagar jag "riktig mat" istället som omväxling.

Igår blev det kycklingfiléer marinerade (i några minuter, hann inte med mer) i yoghurt smaksatt med citron, spiskummin, salt och mycket vitlök. Jag lade morotsstavar och en rödlök i bitar i en ugnsform, kycklingfiléerna ovanpå och hällde resten av marinaden över det hela och så in i ugnen.

Till detta kokte jag bulgur för första gången och blandade också ihop en cole-slew på hyvlad vitkål, en riven morot, lätt creme fraiche och italiensk salladskrydda. Och så hade jag gjort lite extra yoghurtmarinad som vi hade som sås till (den hade det alltså inte legat någon kyckling i!)

Det blev verkligen jättegott! Kan varmt rekommenderas.

Marinaden till kycklingen kommer från ett recept i Nya Annas Mat. Hon marinerar mycket längre, torkar av och grillar kycklingfiléerna. Det är gott det med, fast mer komplicerat...

Hanna åt massor av kycklingen och lite av det andra. Elin åt mest bulgur, men mycket av det andra också, t o m löken. Thea gillade inte kycklingen, men salladen gick bra och hon åt hur mycket bulgur som hellst (eller gull-gull som hon kallade den när hon till sist förstod att det inte var cous-cous, även om det är ganska likt). Till sist sa jag till henne att hon inte fick mer bulgur om hon inte åt av kycklingen också. Gissa om hon blev arg... Alla kycklingbitarna hamnade på golvet och sen åkte hennes mugg också. Hon hade iallafall druckit upp mjölken... Men det blev ingen mer mat till henne förståss. Fast, hon var nog ändå mätt, tror jag.

Inga kommentarer: