fredag, oktober 12, 2007

Microfiber haleluja!

I helgen som gick testade jag min microfiberduk som jag köpte för ett tag sedan. Först i lördags till att damma med. Det gick utmärkt. Sen började jag torka av både det ena och det andra med den där trasan, och allt blev så rent o fint :-)
Jag fick dock avbryta ganska snart, eftersom vi skulle ha gäster. Jag tror att de uppskattade att jag ägnade mig åt matlagning ett tag där istället, och att jag sedan var lite social istället för att städa.....
Men, i söndags fortsatte jag. Jag torkade av nästan alla skåpsluckor i köket. Det var lääängesen det blev gjort kan jag säga. Jag har fortsatt lite då och då under veckan. Även lite på väggar och möbler. Den funkar verkligen väldigt bra!

Idag hörde jag på radion att det skulle bli frost i natt. Så jag plockade äpplena från trädet på baksidan och fyllde tre papperskassar! Resten lät jag vara kvar...
(Äpplena på det lilla trädet på framsidan får helt enkelt hoppas på att det inte blir så mycket frost. Man kan inte orka med allt. Förra hösten tog jag inte in några äpplen alls. Jag mår betydligt bättre nu än då!)
I en av kassarna lade jag bara de riktigt bra äpplena, som går att lagra i källaren. I de andra två lade jag mer eller mindre skadade äpplen.

De två senare kassarna står kvar i hallen, men "Finäpplena" sköljde jag och tvättade med microfiberduken. Jag ville ha bort allt snigelbajs och alla alger innan jag lagrade dem. De blev genast rena och otroligt blanka o fina! Nästan löjligt blanka faktiskt. Sen torkade jag dessutom av dem med en torr handduk, så de var helt torra o fina när jag bar ner dem i källaren.

Ugnen tog jag också tag i idag! Under de tio (10) år vi har bott här tror jag att jag städat ur ugnen ungefär en (1) gång förut. Den har helt enkelt hamnat i gruppen "sånt som inte är helt nödvändigt att göra" tillsammans med t ex fönsterputsning och gardinbyten.

Jag smorde in insidan med såpa och värmde ugnen till drygt 100 grader, lät den svalna och torkade ur den (som jag läste på såpaflaskan att man skulle göra).
Tre gånger gjorde jag detta.
Kanske tog jag för lite såpa?
Jag tog iallafall mer varje gång...
Lite renare blev den också varje gång, men inte tillfredställande ren.
Trots microfibrer.
Speciellt inte rutan i ugnsluckan.
Tillslut gav jag upp microfibrerna och tog till makrofibrer istället.
Dvs Svinto.
Då försvann prickarna på rutan liite snabbare iallafall.
Men, de är inte helt borta riktigt än.
Jag var tvungen att vila mina stackars utmattade armmuskler en stund här vid datorn
Nu ska jag strax på det igen.

Som jag sagt förut: Det är ingen slump att mina barn är envisa.....

Inga kommentarer: