måndag, augusti 21, 2006

Bröllop

Det började på torsdagen, helgfirandet, kan man säga. Jag spenderade större delen av dagen på Center Syd och letade klänning till lördagens bröllop. Det hela började fint med att jag hittade en urtuff grön plyschkavaj till det smått löjliga priset 70:-. Den var jag givetvis tvungen att köpa. Perfekt, tänkte jag, då är det bara att hitta en grön klänning till den så är det klart.

Bra tänkt, men det visade sig att det inte var så bara... Det är nämligen marinblått som gäller för tillfället. Lite brunt och en del petrol hittade jag också. Som vanligt så kändes också allting såå tantigt. Inte är det precis festklänning-sässong nu heller. Sommarklänningarna är ganska slut och de riktiga festblåsorna kommer ju inte förrän i november.

Så, jag var runt i alla affärer utom Camilla (Jag har aldrig hittat något fint på Camilla, så jag har för länge sen bestämt mig för att inte gå in där mer) Tillslut bestämde jag mig för att köpa en inte så värst festlig, knallgrön, ganska tantig klänning på Vero Moda, drygt en timme efter att jag provat den första gången och dissat den... De hade en jättesnygg o festlig grön klänning där också, men den fanns bara kvar i stl 36 :o( Den fanns i svart också, men det kan man ju inte ha på bröllop. Men nu efteråt så ångrar jag att jag inte bad dem kolla om den fanns kvar i min stl i Lund... Fast å andra sidan så hade jag knappt hunnit dit innan det var dax att hämta barnen på dagis. Nåväl, jag köpte ett lite festligare skärp till klänningen på Glitter, så blev den lite bättre och med kavajen till så blev det ändå ganska hyfsat.

En present fick jag ihop också. En riskokare, för det visste jag att de inte hade.

Och så vars ett par byxor till barnen för oemotståndliga 50 kr paret :o)

I fredags värmde vi up med kräft- o räkskiva hos barnens farmor o farfar. Vädret var fint och det hela var lyckat. Thea vägrade visserligen både räkor o kräftor, men hon verkade rätt nöjd med mackor och tomater, så det gjorde inget.

Lördagen började med grått o regnigt väder och vi stressade runt för att packa inför bröllop, cyklefärd och övernattning hos mormor o morfar. När vi väl kommit iväg och var på väg in till Lund, så började solen titta fram. När vi var framme vid domkyrkan så var det strålande sol och min gröna plyschkavaj kändes plötsligt väldigt varm...

Domkyrkan i Lund är ju stor o ståtlig, och det var minsann ett gäng turister som kunde skryta med att de varit på svenskt bröllop när de kom hem. Både tyskar o Italienare noterade jag. Gifter man sig i domkyrkan så får man räkna med det. Den är hela tiden öppen för allmännheten. Fast det stod en skylt uppsatt vid ingången om att gudstjänst pågick, så de fick inte gå runt just då i kyrkan, men gärna sitta ner och vara med.

Vi som var inbjudna satt längst fram i de tjusiga biskops-stolarna. Turisterna fick sitta en trappa ner på vanliga stolar o bänkar.

Fast jag hade svårt att koncentrera mig på allt som hände i kyrkan, eftersom jag fick vara på Thea hela tiden. Hon tyckte det var mindre intressant att sitta still, förståss. Men det gick ändå fint. Hon störde inte cermonin, mer än för mig.

Sen på festen så var där barnbord med "lektant". 9 barn satt vid det bordet och där fick de barnvänligare mat och när de ätit färdigt så sprang de ut o lekte, för att kallas in igen till nästa rätt. Mycket bra på alla sätt!

Strax efter 12 tackade vi för oss. Då hade vi fått pyamasar på alla barnen och borstat deras tänder och Thea hade somnat på Anders axel. Vi stuvade in Thea o Elin i cykelkärran och Hanna fick sitta i stolen på Anders pakethållare. Sen cyklade vi hem till mina föräldrar som bor ca 10 min cykelväg från festlokalen och sov över där allihop.

Inga kommentarer: