torsdag, maj 03, 2007

Valborg mm

Jaha, Valborg har kommit och gått med traditionsenligt bål-firande i grannbyn. I år kunde H&E cykla själva hela vägen dit och nästan hela vägen hem. Den stora backen upp på slutet orkade de varken cykla eller gå uppför, så A fick lasta deras cyklar i cykelvagnen (som vi hade med för säkerhets skull) och H bredvid och E på pakethållaren (i stol). Men han orkade minsann hela vägen upp och hem. Jag orkade också fast att T satt bakpå :-)

Det är så härligt att stå där i folksamlingen runt bålet när scouterna kommer tågande med sina facklor och tänder bålet. Sen börjar kören sjunga och jag står där och ler och myser. Barnen springer runt med de andra barnen på kullarna runtomkring. Jag minglar runt lite bland de andra från byn. Någon håller ett tal som säkert är jättefint, men som tyvärr ingen lyssnar på. Man lägger en slant i en kakburk till något välgörande ändamål och sen är det dax att försöka samla ihop barnen och cykla hem igen.

Jag gillar valborgsfirandet!
Jag firar våren när jag firar valborgsmäss.
Jag gillar årstiderna och deras växlingar.
Varje årstid förtjänar ett ordentligt firande!
Därför är det faktiskt inte så tokigt att det blivit lite halloweenfirande här i Sverige också.
Hösten har haft för lite firande förut.

Idag har Thea haft kalas på dagis, fast att hon inte fyller år förrän imorgon. Alla barnen är inte där på fredagar, så därför fick hon ha kalas idag istället.

Vaniljglass med lakritsströssel och någon annan gul o blå strössel som var kvar från H&E:s födelsedag blev det. De har ett väldigt tråkigt utbud av strössel på konsum, men eftersom Thea tycker mycket om lakrits, så gick det bra med det. Annars hade jag fått åka någon annanstans o köpa små rosa strösselhjärtan eller något annat fint.

Inga kommentarer: