torsdag, december 27, 2007

Julen

Ja, så har det varit jul igen. Det var en lyckad jul! Vi var 12 personer här hemma och hade det bra helt enligt traditionerna. Några förändringar i traditionen gjorde vi, och de var lyckade, tycker jag:

Vi dukade upp julmaten i köket istället för inne i matsalen. Mycket enklare med på- och avdukning och inte spelade det någon roll att man fick gå några steg längre för att hämta mat när man åt.

Jag dukade kaffet framför TVn med våra vanliga muggar istället för den ärvda servisen med guldkant. Det blev tillräckligt trångt på soffbordet utan kaffefat, och ibland får man balansera guldkanterna mot möjligheten att diska i maskinen. Vi hade iallafall guldkanter på mattallrikarna, gröttallrikarna och Irish Coffee-glasen :-) De står allihop också mycket riktigt i köket fortfarande och väntar på att bli handdiskade....

Vi körde julklappsutdelningen nästan direkt efter Kalle istället för att tvinga i oss gröt där emellan. Ingen är ju ändå hungrig precis efter kaffe o kakor framför TVn. Vi dansade bara runt granen först för att röra lite på oss.
Denna nyordning gjorde också att vi inte blandade in julgodiset o groggarna i julklappsutdelningen, så då blev det lite mindre kaosigt. Barnen hann inte bli så värst övertrötta heller. Lite kaosigt blev det ju förståss, det kommer man ju inte ifrån...

Alla fick bra julklappar och inte så många onödiga prylar, tyckte jag.

Kvällen avslutades, efter gröten, med att Stefan fick tag i Anders gamla gitarr och mys-allsången i sofforna som följde på det var nästan omöjlig att få stopp på :-) Barnen somnade av efter hand och gästerna kom inte iväg hemåt förrän vid halv 2 på natten. Jag tror att det är rekord för julafton.

Sen har två riktigt slöa dagar följt efter julafton. Barnen har lullat omkring i nattlinne hela dagarna och jag har läst ut hela "Män som hatar kvinnor". Nästan som mina jullov förr i tiden med Tolkien, King, eller Jean M Auel :-)

Idag har vi alla duschat, Anders har satt i ett nytt källarfönster och jag och de stora flickorna ska strax iväg till frisören, så nu börjar livet rulla på igen :-)

Inga kommentarer: