lördag, december 15, 2007

Ny Husvagn!

Ja, nu är det klart!
Vi lämnade barnen hos Farmor o Farfar och körde iväg själva för att titta en gång till och vela färdigt, och sen skrev vi på om att köpa en Knaus Sport 500 QDK 2008 års modell med trevåningssäng.

Här finns några bilder på en likadan fast med tvåvåningssäng, om ni vill se.

Just vår vagn kan jag inte visa några bilder på, för den är inte tillverkad än! Den kommer i maj-juni någon gång. Vi håller tummarna för att vi ska ha den till midsommar åtminstonne. Gärna tidigare än så förståss, men till midsommar behöver vi den ju.

Husvagnshandlaren vi var hos har en Eifeland (nästan samma som Knaus, men lite "smäckigare" känsla och detaljskillnader. Görs i samma fabrik) med trevåningssäng och den planlösningen som vi efter en del funderande kommit fram till att vi inte ville ha. En visningsvagn 2007 års modell. Vårt gamla förtält passar till den, det gör det inte till den nya vagnen.

Förra gången vi var där, så valde vi bort den. Nu började A fundera allvarligt på den igen. Vi gick ut o in ur vagnarna och klurade o funderade. Visningsvagnen var 19 000 billigare än den fabriksnya och köper man den behöver man inte oroa sig över förseningar i produktionen, utan kan hämta den när man vill. Till påsk t ex.

Till sist bestämde vi (jag) oss för att vi skulle ta den nya.

Jag är övertygad om att jag skulle gräma mig över att köket inte är lika bra, att kylskåpet sitter nere vid golvet och andra sådana saker om vi nu först bestämt oss för den nya vagnen, och sen ändrat oss till den billigare, men något sämre.

Hade vi däremot bestämt oss för den på en gång, eller om jag inte hade känt så påtagligt att den andra vagnen "kändes bättre" så hade det varit en annan sak. 19 000 är ju inte småskrammel precis, och den billiga vagnen var ju inte dålig egentligen. Bara inte riktigt lika bra som den andra.

Men när vi nu gör en så stor investering i en husvagn som vi tänker oss att ha i många år, så är det dumt att snåla. Känslan var rätt och då går jag på det!

Fast, jag tror Anders hängde upp sig lite på de där pengarna. Han påstår att jag är skyldig honom 19 000 nu ;-) Men tanken är ju att vi ska låna en del pengar till detta på huset, och jag kan ju tycka att det inte känns som så stor skillnad på att lägga till 100 000 eller 119 000 (eller vad det nu blir för siffror) på huslånet. Och så är min lön faktiskt högre än hans....

Nåja, summan av kardemumman är ju iallafall att jag fick som jag ville, och han hamnar i den positionen att så fort det är något som krånglar eller så, så kan han säga "Vi skulle tagit Eifelanden istället" Så det är ju litegrann win-win, eller? Speciellt om den blir mycket försenad...

Det blev bara husvagnssnack idag visst. Tänkte egentligen berätta lite om julfest med dagis och julbord med jobb som jag var på igår, men nu blev det inte så.

Inga kommentarer: