lördag, februari 17, 2007

Lite av varje

Tidigt i tisdags morse vaknade jag av att Anders flög upp ur sängen och rusade in till flickornas rum. Elin hade kräkt på golvet. Bra att det inte kom i sängen iallafall. Så hon fick vara hemma med mig. Hon kräktes en gång till när hon just gått upp ur sängen, men sen var hon som vanligt. Fast hon fick vara hemma 2 dagar till för säkerhets skull. Man ska ju vara hemma 2 dagar efter sista kräkningen vid magsjuka, även om detta var en rätt kort magsjuka.

Jag är sjukskriven till 75% och går ju ändå bara här hemma liksom, så då verkade det ju onödigt att Anders skulle vara hemma med Elin, men det var oväntat jobbigt att ha henne hemma. Jag blev heltrött av det :-( Så skönt det var igår när jag kunde lämna allihop på dagis :-)

Men, å andra sidan var Anders hemma med feber o nån influensa av något slag igår. Fast han låg bara i soffan och var inte till något större besvär. Vi såg ikapp inspelade TV-program och slöade tillsammans. Idag är han bättre.

Hanna o Elin fick vars en paket med magisk sand när de fyllde år i söndags och ända sedan dess har det tjatats om att de vill leka med den. Vi har sagt att de får vänta till helgen när vi har mer tid att sitta o greja med sånt. Jag tyckte också det skulle vara lite taskigt om Elin fick leka med sin när Hanna var på dagis. Idag var då iallafall den stora magiska-sand-dagen! Så fort frukosten dukats av bordet så kom sand o vatten fram. De tyckte det var roligt att leka med det och Thea var förvånansvärt nöjd förvånansvärt länge med att titta på och bara vara med pyttelite ibland enligt Hannas o Elins regler.

Men sen..... Sen skulle jag ju städa upp det hela och hälla ut vattnet och spara sanden. Sanden är som en blandning av finkornig sand och slipdamm, och i vissa fall glitter. Jag hatar att ha slipdamm på händerna och det är i princip omöjligt att bli av med från allt det varit i kontakt med, så jag har torkat o torkat och sopat o sopat. Tillslut är det mesta borta iallafall. Men man ser ett o annat glitter lite varstans i köket... Jag har högtidligt berättat för Hanna o Elin att nästa gång de leker med detta så är det sommar och då sitter de ute.

Inga kommentarer: